Homily

September 30, 2007

In this Gospel passage, Lazarus is poor, hungry and ill; his only friends, the dogs who would lick his sores. He was among the poorest of the poor. Dirty, dressed in rags, he was the complete opposite of the rich man, who was well-fed, and well-dressed. The fact that he is unnamed is significant in this “other Lazarus” story. The name Lazarus is the Latinized Hebrew name, Eleazar which means “My God has helped.”

All of us, rich or poor, satisfied or hungry will die. Our souls will go either to that place of torment—the netherworld, or to the place of comfort, or temporarily, to a place of purification. Lazarus was carried by angels to the bosom of Abraham, whose name in Hebrew means “the father of many.” In fact, the Church, in her funeral liturgy commends the soul of the departed with these words: “May Christ, who called you, take you to himself; may angels lead you to the bosom of Abraham.” At our death we are commended into the arms of the first person to acknowledge the One, True God, Abraham, our father in faith.

Jesus directs this teaching to the Pharisees who believed in the resurrection of the body as opposed to the Sadducees who did not. These religious leaders would pay close attention to Jesus’ words, for He includes Abraham and Moses—whose name is Egyptian for “son” or possibly Hebrew for “deliverer.” These religious leaders were also wealthy and dressed in finery as did the unnamed man. These religious leaders also new Jesus was speaking about their unbelief when He states, “If they will not listen to Moses and the prophets, neither will they be persuaded if someone should rise from the dead.” Jesus knew His audience well. They were most certainly uncomfortable with this story.

How does this message fall upon our ears, hearts, and spirits this day? Do we identify ourselves with any of the cast of characters? Are we Lazarus; detached from the material world? Do we speak and act, and have hope in an eternal reward. Are we the unnamed, concerned only about the comfort of the moment? We most certainly do not want to spend eternity in torment. Are we the one who proclaims faith in the True God? Our authentic Catholic prayer and worship takes us to a glimpse of Heaven. Have we, by word and action, led others to the Promised Land? We have the Deposit of Faith in Sacred Scripture, Sacred Tradition, and the teachings of the Magisterium.

Does, by chance, your given name speak to the greatness of God? My names means, “crowned with laurel”—the bay leaf fashioned into a crown as an emblem of victory or distinction. The victory, I hope, is residing with Lazarus. The distinction is a priest of God forever.

May our reflection of the Word of God prompt us to set aside worldly cares and place our trust in the hands of Yeshua, Jesus—which means, “God who saves.”

Spanish translation

En el pasaje del Evangelio, Lázaro es pobre, hambriento, y enfermo; sus únicos amigos son los perros que le lamen las llagas. El es el pobre más pobre. Sucio, vestido de garras, era el polo opuesto del hombre rico quien comía y vestía bien. Es significativo el hecho de que él en este pasaje no tiene nombre. Lázaro es en Latín el nombre Hebreo Eleazar que significa “mi Dios ayuda”.

Cada uno de nosotros, rico o pobre, satisfecho o hambriento, moriremos. Nuestras almas se irán ya sea a ese lugar de tormentos – el infierno, o a el lugar de comodidad, o temporalmente a un lugar de purificación. Lázaro fue llevado al ceno de Abraham por los ángeles. El nombre de Abraham significa “el padre de muchos”. De hecho, la Iglesia, en su liturgia fúnebre encomienda el alma de los difuntos con éstas palabras: “Cristo que te llamó, te reciba; y los ángeles te conduzcan al ceno de Abraham”. En nuestra muerte somos encomendados a los brazos de la primera persona quien reconoció al Único, Verdadero Dios, Abraham, nuestro padre en la fe.

Jesús les dirige esta enseñanza a los Fariseos quienes creían en la resurrección del cuerpo. Al contrario, los Saduceos no creían en esto. Estos líderes religiosos ponían mucha atención a las palabras de Jesús, pues El incluye a Abraham y a Moisés – quien por cierto su nombre significa en Egipcio “hijo” o posiblemente en Hebreo, “repartidor”. Estos líderes religiosos también eran ricos y vestían fino. Ellos sabían que Jesús se refería a su incredulidad cuando dijo, “Si no escuchan a Moisés y a los profetas, no harán caso, ni aunque resucite un muerto”. Jesús conocía bien a sus oyentes. Claramente se sintieron incómodos con esta historia.

¿Cómo cae este día sobre nuestros oídos, nuestros corazones, y nuestros espíritus este mensaje? ¿Nos identificamos con estos personajes? ¿Somos Lázaro; desprendidos del mundo material? ¿Hablamos, actuamos, y tenemos esperanza en una vida eterna? ¿Somos sin nombre, preocupados únicamente por el bienestar del momento? Claramente no queremos pasar la eternidad en tormento. ¿Somos el que proclama la fe en el Único y Verdadero Dios? Nuestra oración y culto Católico autentico nos lleva a una vislumbre del Cielo. ¿Hemos, nosotros, por palabra o acción, guillado a otros hacia la Tierra Prometida? Tenemos el Depósito de Fe en la Sagrada Escritura, la Sagrada Tradición, y las enseñanzas del Magisterio.

¿Quizás su nombre habla de la grandeza de Dios? Mi nombre significa “coronado de laurel” – una corona hecha de laurel como un símbolo de victoria o distinción. La victoria, espero, sea vivir con Lázaro. La distinción es ser sacerdote de Dios por siempre.

Que nuestra reflexión de la Palabra de Dios nos incite a que hagamos a un lado las preocupaciones mundanas y pongamos nuestra confianza en las manos de Yeshua, Jesús, que significa “Dios salvador”.

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